fredag den 18. november 2005

Operation 2. del

Så må jeg vist hellere få fortalt videre :-)

Jeg blev kørt på operationsgangen kl 7.30 og der stod jeg og blomstrede lidt i min seng, mens lægerne blev klar. Inde på operationsstuen fik jeg selv lov til at gå over i stolen - en ret smart indretning, hvor jeg sad rigtig godt. Det var en udvidet tandlægestol, med armlæn og "benlæn". Der var 2 narkoselæger og sygplejersker og de var vældig flinke alle sammen. De gjorde meget ud af at fortælle mig hvad der skulle ske og inden længe sov jeg sødt :-)

Jeg lå lige og drømte da de vækkede mig igen - stadig siddende i operationsstolen. Jeg var mildest talt forvirret, men klarede da at komme over i min seng igen. Jeg har ingen erindring om at blive kørt til opvågningen, men næste gang jeg fik øjne var jeg der.

Der var ikke de vilde smerter, men nok til at jeg fik et skud morfin.

På et tidspunkt syntes jeg at det spændte lidt over brystet - kunne ikke rigtig bestemme mig for om det var min bh (som jeg rent faktisk havde haft på under operationen - så babs og nutte ikke var i vejen for lægerne!) der sad elendigt eller det bare var muskelspændinger. Men det blev opfattet som hjerteproblemer af sygeplejersker, så jeg fik taget endnu et hjertekardiogram og det synes de viste lidt uregelmæssigt, så jeg fik et skud nitroglycerin under tungen og fik taget endnu et kardiogram. Så så alt fint ud, men jeg skulle lige snakke med en hjertelæge inden jeg tog hjem.
Jeg må indrømme at jeg blev lidt nervøs, for jeg har virkelig ikke brug for hjerteproblemer! Brugte faktisk et par timer helt alene på at tænke på min mor, som havde dårligt hjerte og som døde af et blodprop. :-(

Endelig klokken 15 kom jeg tilbage på afdelingen og 2 min. efter stod Jannik og hans søster i døren :-) De morede sig storartet over mit vrøvleri og det gjorde svigermor også, da hun kom lidt senere. Det er da godt at man kan underhold folk!!!!!!
Efter et par timer blev de træt af at se mig halvsove (man forstår det jo ikke), så de forlod mig.

Jeg havde det faktisk ret godt når man tænker på at jeg lige var blevet opereret. Men det var jo også kun en kikkertoperation der tog mindre end 1½ time. Det der plagede mig mest var tørst og jeg måtte kun sippe til vandet. Det kunne jeg selvfølgelig ikke, med det resultat at jeg var ved at kaste op! Det er lige netop det der vil ske hvis jeg ikke fremover styrer mig med mad og drikke - især mad.
Jeg lærte hurtigt at drikke pænt og fik sovet rusen ud :-)

Onsdag kom der en hjertelæge, som ikke kunne se at der var noget galt med mit hjerte! De uregelmæssigheder de havde reageret på, på opvågningen, var ikke noget at tale om og han mente også at det bare havde været muskelsmerter. PUHA, det lettede at få det på det rene.

Jeg fik også besøg af en diætist, som fortalte hvad jeg måtte og især hvad jeg IKKE måtte spise - fx skal jeg passe på med hele porre, asparges og broccolistilk da det kan være trævlet. Og så skal jeg selvfølgelig spise fedtfattigt og ikke drikke piskefløde! Det var nok også det sidst jeg ville putte i min mund - jeg kan ikke engang lide sødmælk!
Sagen er jo den, at jeg stadig kan spise usund mad, især af den bløde slags som fx is og chokolade - det glider simpelthen bare igennem den lille nye mave (og sætter sig direkte på sidebenene!).
Men helt ærligt, så har jeg altså ikke gennemgået denne operation for at lade stå til! Jeg har ikke tænkt mig at sige nej hvis nogen byder en is eller et stykke chokolade (det KAN jeg simpelthen ikke ;-)), men NU skal det altå være - der skal smides en masse kilo, så jeg kan lege med min søn, BASTA!!!

Den første uge efter operationen stod den på flydende mad, og allerede onsdag middag fik jeg en portion proteinrig suppe - spørg mig ikke hvad den smagte af!
Onsdag eftermiddag blev jeg smidt ud - helt over på patienthotellet (den anden side af gaden). Der var jeg så til Jannik hentede mig torsdag formiddag.
Jeg blev faktisk udskrevet om onsdagen, sådan da - skulle lige komme over på afdelingen om aftenen og have et skud blodfortyndende.
Jeg savnede både Rasmus og Jannik, men det var nu meget rart at have lidt tid alene - til at sove i ;-)

Det var så det - nu skal begynder et helt nyt liv med en silikonering i maven og det skal I nok komme til at høre mere om :-)

2 kommentarer:

  1. marianne skutskär18. november 2005 kl. 19.24

    lycka till med ditt nya smala liv, jag vet flera som gjort nå liknande, dom har tappat många kilon o lever ett nytt härligt liv, jag är faktiskt lite avundsjuk på dej, äter nu som en viktväktare, få se om jag klarar det, jag tyckte det var bra att fp läsa om din op.

    SvarSlet
  2. 5 kg - det er da skønt! Det er altså spændende at følge med i dit forløb - og Rasmus, han er da bare nuser i den nissehue.

    SvarSlet