fredag den 12. juni 2009

Brunsviger


Fra Wikipedia

"Brunsviger er en gærdej som smøres med en remonce lavet af puddersukker og margarine eller smør. I ældre opskrifter indgår en ekstra ingrediens i remoncen: rabarberrosiner.
Brunsviger (ordet er formentlig afledt af den tyske by
Braunschweig) er specielt kendt på Fyn, hvor den sammen med rundstykker hører søndagsmorgenerne til og udfærdiget som kagemand er den fast bestanddel i børnefødselsdagene.
Som del af morgenbrødet nydes brunsviger ofte med remoncesiden nedad og lagt sammen med et smurt
rundstykke."


Jeg er nu ikke helt glad for den oplysning om at der en gang har været rosiner i, men trøster mig med at den underlige ide har sjællænderne taget til sig (og fra os). Og den der med at lægge brunsvigeren ovenpå rundstykket har jeg ikke lært hjemmefra - der lagde man (min mor) i stedet to brunsvigere sammen som en sandwich. Mums!
Man kan forøvrigt kende en ægte fynbo på udtalen af orden brunsviger! Der er ingen tvivl om hvilken ø vedkomne kommer fra hvis det bliver udtalt "brånsviger". Eller bare en "brånner". I resten af DK bliver det udtalt "bruuunsviger" - og så er man altså afsløret ;-)


På fyn.dk kan man finde en ORDENTLIG opskrift på brunsviger. Jeg har ikke selv afprøvet denne opskrift, men den lyder rigtig. Rigtig fynsk altså!
Ulla - du siger bare til, så laver jeg den og serverer kaffe til :-)

1 kommentar:

  1. tak - jeg skal vist bage brunsviger i løbet af ugen og servere den forn svigerforældrene :-)
    Kikser det, så indforskriver jeg assistance.

    SvarSlet